دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تعریف دیجیتال مارکتینگ

     دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارهای موجود در دنیای دیجیتال برای بازاریابی خدمات و محصولات بر بستر دیجیتال. این روش بازاریابی به‌طور عمده وابسته به رسانه‌ها و ابزار‌های دیجیتال مثل: شبکه های اجتماعی، وب‌سایت و.. است.

دیجیتال مارکتینگ چیست

تعریف دیجیتال مارکتینگ در سایت‌های مرجع

طبق تعریف وب‌سایت هاب اسپات HUBSPOT :

     دیجیتال مارکتینگ تمام تلاش‌های مربوط به بازاریابی است که با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و اینترنت انجام می‌شود. کسب و کارها از کانال‌های دیجیتال مانند موتور‌های جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وب‌سایت‌های دیگر برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل استفاده می‌کنند.

طبق تعریف نیل پتل Neil Patel:

     دیجیتال مارکتینگ به هر نوعی از بازاریابی محصولات و خدمات گفته می‌شود که شامل دستگاه‌های الکترونیک شده و روی این دستگاه‌ها پیاده‌سازی می‌شود. براین اساس بازاریابی دیجیتال هم به صورت آنلاین و هم به شکل آفلاین قابل اجراست.

ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ

  •   بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)
  •   بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو | SEO)
  •   بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  •   بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  •   بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  •   استراتژی محتوا (Content Strategy)
  •   تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
  •   اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  •   تبلیغات بنری (Banner Advertising)
  •   ایمیل مارکتینگ
  •   بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ (تبلیغات موبایلی)
  •   بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  •   تولید محتوا
  •   بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

بازاریابی محتوا (Content Marketin)

     بازاریابی محتوا یکی از تکنیک‌ها و روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که با توجه به رسانه و پلتفرمی که محتوا در آن جا انتشار پیدا می‌کند در تلاش است تا مخاطبان هدف را ابتدا با برند، آشنا و سپس تبدیل به مخاطب، دوستدار و در نهایت خریدار کالا و خدمات شما تبدیل کند. بازاریابی محتوا ارتباط کاربر و صاحبان کسب و کار را آسان و سریع کرده و یک ابزار عالی برای کسانی است که می‌خواهند با دادن اطلاعات مفید و ارزشمند به مخاطبان هدف، فروش خود را افزایش دهند. بازاریابی محتوا برای کسب و کارهایی که در فضای اینترنت فعالیت می‌کنند، بیش از سایر کسب و کارها مفید است. از آنجا که استقبال عمومی به تولید محتوا زیاد شده و رقابت در این حوزه زیاد است نیاز به عملکرد هدفمند و برنامه ریزی صحیح برای تولید محتوای ارزشمند افزایش یافته است. به این ترتیب بازاریابی محتوا شکل گرفت و به مرور ارتقا یافت. بازاریابی محتوا تدوین استراتژی های لازم برای تولید محتوا را بر عهده دارد و ضمن شناخت مخاطب تلاش می‌کند به تدوین راهکارهای صحیح تولید محتوا برای موفقیت فروش یک کسب و کار بپردازد.

درباره بازاریابی محتوا بیشتر بخوانید!

کانتنت مارکتینگ

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ است که از طریق حضور مداوم و مستمر در شبکه های اجتماعی و چاشنی بازاریابی محتوا، با مشتریان ارتباط برقرار کرده و می‌کوشد ضمن افزایش آگاهی از برند به فروش بیشتر منجر شود. این ابزار با یافتن مشتریان بالقوه تلاش می‌کند تا اطلاعات بیشتری در خصوص خدمات و محصولات به مشتریان خود ارائه ‌دهد و فرصتی برای پاسخگویی سوالات مشتریان فراهم می‌کند.  یکی از مهمترین کارکردهای بازاریابی شبکه های اجتماعی شنیدن صدای مشتری است؛ دریافت پیشنهادات و نظرات مشتری از این طریق  می‌تواند به ارتقای محصول و خدمات کمک شایانی کند. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی با استفاده از انتشار پست‌ها و راه‌انداختن جریان‌های شبکه‌های اجتماعی باعث شناخت و محبوبیت بیشتر یک برند خواهند شد. 

سوشال مدیا مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی

  • قابلیت اندازه‌گیری و آنالیز نتایج و بازدهی
  • استفاده هوشمندانه و بهینه از بودجه و صرف هزینه کمتر
  • دستیابی گسترده به مخاطبین هدف
  • نرخ بالاتر جذب مشتری
  • دسترسی سریع و آسان
  • فروش ۲۴ ساعته
امیرمحمد نادری

امیرمحمد نادری

از سال 97 فعالیت خودم رو در زمینه دیجیتال مارکتینگ به‌طور جدی شروع کردم و هم اکنون در کنار کسب و کار‌های خودم به تدریس و مشاوره دیجیتال مارکتینگ مشغول هستم.
اشتراک گذاری مطلب:
به اشتراک گذاری بر روی email
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی twitter
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه کامنت‌ها

سایر پست‌ها

0
نظر شما مهمه! در قسمت کامنت‌ها مطرح کنیدx
()
x